fbq('track', 'Purchase', {currency: "USD", value: 30.00});

WW bij onwerkbaar weer aanvragen: hoe zit het precies?

door | feb 9, 2021 | Salaris- & Personeels administratie

Is er een direct verband tussen het werk en het extreme weer? Dan krijgen de werknemers mogelijk een WW-uitkering. In de cao of arbeidsovereenkomst staat of en wanneer een bedrijf in aanmerking komt voor deze regeling.

Wachtdagen

De eerste dagen waarop werknemers niet kunnen werken zijn de wachtdagen. Het aantal wachtdagen dat geldt is afhankelijk van het soort weersomstandigheden. Bij vorst, ijzel, sneeuwval zijn er twee wachtdagen per winterseizoen. Een winterseizoen loopt van 1 november tot en met 31 maart.

Deze wachtdagen betaalt de werkgever het loon nog zelf door. Voor deze wachtdagen is dus geen WW-uitkering te krijgen. Als het onwerkbare weer langer duurt dan het aantal wachtdagen dat geldt, kan de werkgever voor de werknemers een WW-uitkering aanvragen.

Verzuim melden

Meld voor 10.00 uur dat de werknemers die dag niet kunnen werken door onwerkbaar weer. Deze melding geldt voor de hele dag. Doe de melding vanaf de allereerste dag dat de werknemers niet kunnen werken. En doe dit elke dag opnieuw, zolang er sprake is van onwerkbaar weer.

Let op: werknemers mogen tijdens onwerkbaar weer niet aan het werk zijn, ook niet ergens anders. En ze mogen niet op de werkplek aanwezig zijn.

Tijdelijk soepeler regels

Door de strenge vorst en de zware sneeuwval van de afgelopen dagen ontvangt UWV veel extra meldingen van onwerkbaar weer. Om alles goed te kunnen verwerken gelden daarvoor tijdelijk soepelere regels:

  • Verzuim wegens onwerkbaar weer op maandag 8 februari: doe de melding voor dinsdag 9 februari 0.00 uur (middernacht).
  • Verzuim wegens onwerkbaar weer op dinsdag 9 februari: doe de melding voor woensdag 10 februari 0.00 uur (middernacht).

Vanaf woensdag 10 februari gelden weer de normale regels.

Formulier Melden verzuim wegens onwerkbaar weer

Voorwaarden

De werkgever moet er alles aan gedaan hebben om te voorkomen dat het werk gestopt moet worden. Verder gelden er nog deze voorwaarden:

  • De werknemer kan alleen door onwerkbaar weer niet werken. Er zijn dus geen andere redenen waarom hij niet kan werken.
  • De werknemer kan per week minimaal 5 uur niet werken. Werkt hij normaal minder dan 10 uur per week? Dan moet hij per week minimaal de helft van zijn uren niet kunnen werken.
  • Het onwerkbare weer duurt langer dan het aantal wachtdagen dat geldt.
  • De werkgever is niet meer verplicht om loon door te betalen tijdens de periode van onwerkbaar weer.
  • Als de werkgever WW wil aanvragen, gebruik het formulier ‘Aanvraag WW-uitkering wegens onwerkbaar weer’.

Niet meetellen

Tijdens periodes met onwerkbaar weer tellen de volgende dagen niet mee:

  • feestdagen;
  • bijzonder verlof;
  • rustdagen;
  • atv-uren en roostervrije dagen;
  • vakantiedagen, verlofdagen en verplichte snipperdagen;
  • al vastgestelde ‘extra verlofdagen’ voor oudere werknemers;
  • dagen waarop de werknemer in detentie is.

Payrollwerknemers

Sinds 1 januari 2020 hebben werknemers met een payrollovereenkomst dezelfde arbeidsvoorwaarden als de overige werknemers binnen de organisatie (Wet arbeidsmarkt in balans). Dat betekent dat de payrollwerknemers misschien recht hebben op een uitkering wegens onwerkbaar weer. Deze voorwaarde moet dan wel in de cao staan.

Meer dan 1 werkgever

Krijgt de werknemer via de werkgever een WW-uitkering wegens onwerkbaar weer? En werkt hij in de periode dat hij deze uitkering krijgt bij een andere werkgever? Dan moet de werknemer de uren die hij heeft gewerkt bij deze werkgever(s) aan ons doorgeven. Hij doet dit met het formulier Opgave gewerkte uren tijdens WW wegens onwerkbaar weer.

100 procent loon

In de cao Bouw & Infra is afgesproken dat het salaris bij onwerkbaar weer wordt aangevuld tot 100 procent. Dat meldt vakbond FNV.

De werkgever krijgt via het UWV een WW-uitkering (van 75 procent), waarmee hij de werknemer kan betalen.

Bron: WW bij onwerkbaar weer op UWV.nl / salarisvanmorgen.nl

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This

 

Loonvisie heeft een nieuw logo!

En bij een nieuw logo hoort ook een nieuwe huisstijl.
 
De komende periode wordt de nieuwe huisstijl doorgevoerd op de website.