WKR en de concernregeling

door | nov 4, 2019 | Salaris- & Personeels administratie

Vanaf 1 januari 2020 verandert de WKR. U mag dan 1.7 procent vrije ruimte berekenen over de eerste 400.000 euro. Over het overige geldt de normale 1,2 procent. Maar wat nu als uw organisatie de concernregeling toepast? Hoe berekent u dan de vrije ruimte? Is er nu sprake van meerdere keren 1,7 procent vrije ruimte over 400.000 of is er juist maar 1 keer 1,7 procent?

Het korte antwoord is dat u bij het toepassen van de concernregeling maar 1 keer gebruik mag maken van de 1,7 procent over de eerste 400.000 euro. U telt de loonsommen (uit tegenwoordige dienstbetrekking) van alle bv’s dus bij elkaar op en neemt over de eerste 400.000 euro 1,7 procent en over het meerdere 1,2 procent. Met andere woorden: de beschikbare vrije ruimte is lager als de organisatie de concernregeling toepast. U mag niet voor de ene soort belastingen wel de concernregeling toepassen en voor de andere niet, het is alles of niets.

Even rekenen

De concernregeling verandert namelijk niet in 2020. Het is alleen de WKR die er een extra regel bij krijgt. Als er sprake is van een concern heeft het concern nog steeds zelf de keuze: toepassen of niet toepassen. Anders dan nu het geval is, kan het toepassen van de concernregeling dus nadelig zijn. Het is aan de inhoudingsplichtige om de regeling al dan niet toe te passen. Over het algemeen is het gunstig om de concernregeling toe te passen als er binnen het ene bedrijf verliezen zijn, terwijl er in andere delen juist winst zit. Deze winsten en verliezen mogen dan namelijk tegen elkaar worden weggestreept. Als salarisadministrateur kunt u uitrekenen hoeveel vrije ruimte er zou zijn met en zonder de concernregeling. Uw collega’s van de financiële administratie kunnen hetzelfde doen voor de winsten en verliezen. Gezamenlijk kunt u bepalen of toepassing van de concernregeling voor uw organisatie juist positief of negatief uitvalt.

Bron: Salarisnet

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This