Werkgeversadvies coronavirus

door | mrt 23, 2020 | HR Advies

De overheidsmaatregelen tegen en gevolgen van het coronavirus hebben veel impact op werkend Nederland. Nederlanders werken massaal thuis en werknemers die nog wel op locatie werken, moeten voldoende afstand kunnen houden. Maar ook geldt dat steeds meer werkgevers en werknemers te maken krijgen met angst, ziekte of overlijden in hun persoonlijke omgeving.

In het werkgeversadvies (versie 23 maart) staat wat u als werkgever kunt doen voor de bescherming en veiligheid van uw werknemers. U krijgt advies over hoe u verdere verspreiding van het coronavirus via de werkplek voorkomt en hoe u moet handelen als een werknemer besmet is met, of hiervan verdacht wordt, het coronavirus. Het werkgeversadvies kijkt echter verder. Daarom vindt u hierin ook informatie over omgaan met ziekmelden en/of afwezigheid als gevolg van het coronavirus, gezond thuiswerken en aandacht voor verdriet en rouwverwerking.

Weren van de werkplek
Verdenking van het coronavirus bij een werknemer of zijn/haar gezinsleden is volgens ons voldoende om de werknemer van de werkplek te weren. U mag directief en bij herhaling melden dat personen die voldoen aan één van onderstaande punten tijdelijk niet welkom zijn en worden verzocht de werkplek niet te betreden.

  • milde luchtwegklachten (neusverkoudheid, hoesten, keelpijn) en/of koorts hebben.
  • nauw contact hebben gehad een persoon met luchtwegklachten. Nauw contact betekent:
    • Het zich gedurende vijftien minuten binnen twee meter van de zieke bevinden.
    • Het delen van een leefruimte met de zieke.
    • Fysieke aanraking met een zieke (zoals handen schudden).
  •  de afgelopen veertien dagen zijn teruggekeerd uit het buitenland.

Als thuis blijven na nauw contact niet mogelijk is, dan vindt u in het werkgeversadvies aanvullende maatregelen die u kunt treffen op de werkplek.

Bedrijfscontinuïteit
Het werkgeversadvies biedt werkgevers ook een handvat voor het waarborgen van de bedrijfscontinuïteit. Aan de hand van een bedrijfscontinuïteitsplan kunnen organisaties zich voorbereiden op de (mogelijke) gevolgen van het nieuwe coronavirus.

Algemene informatie
Voor algemene vragen over het coronavirus, raadpleeg de informatie van het RIVM. Telefonisch is het RIVM bereikbaar via het speciale telefoonnummer 0800-1351.

Omdat de ontwikkelingen rondom het coronavirus elkaar snel opvolgen, zal dit werkgeversadvies regelmatig worden herzien.

Bron: Human Capital Care

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This