fbq('track', 'Purchase', {currency: "USD", value: 30.00});

Vanaf 1 november verplicht inloggen op UWV met eHerkenning

door | jul 25, 2019 | Salaris- & Personeels administratie

Vanaf 1 november 2019 kunnen werkgevers alleen nog met eHerkenning inloggen op UWV. Inloggen met een UWV-account is dan verleden tijd. Omdat het aanvragen van eHerkenning tijd kost, adviseert UWV werkgevers dit zo snel mogelijk te regelen.

Met eHerkenning kunnen ondernemers met één gebruikersnaam en één wachtwoord veilig inloggen bij alle aangesloten overheidsorganisaties, zoals de Belastingdienst, DUO en de Kamer van Koophandel. Om zo zorgvuldig mogelijk om te gaan met de gegevens van werkgevers en hun werknemers, gebruikt ook UWV nu eHerkenning. Dit inlogmiddel geeft zekerheid over de online identiteit van de werkgever.

Om in te loggen op het werkgeversportaal van UWV heeft de werkgever een eHerkenningsmiddel nodig. Deze is aan te vragen bij één van de erkende middelenleveranciers van eHerkenning. Voor het werkgeversportaal is eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger nodig. Ook moet de werkgever aangeven dat hij zich wil machtigen voor de onlinediensten van UWV.

UWV adviseert werkgevers zo snel mogelijk eHerkenning aan te vragen omdat aanvragen en regelen tijd kost. Vanaf 1 november is het niet meer mogelijk om in te loggen met een UWV-account. Alle informatie over eHerkenning is terug te vinden op de website van UWV.

Bron: TaxLive / Avanzer Nieuws

Wat is eHerkenning precies?

eHerkenning is een digitale sleutel die gebruikt wordt om in te loggen bij provincies, gemeenten en diverse ministeries en overheidsinstanties. Steeds meer overheidsorganisaties werken met eHerkenning als inlogmethode. Naast UWV maken de Belastingdienst, de Dienst Wegverkeer (RDW) en de Kamer van Koophandel (KvK) er gebruik van, of zullen dat gaan doen.

Hoe is eHerkenning aan te vragen?

Werkgevers kunnen een eHerkenningsmiddel niet zelf bij UWV aanvragen. Dat kan alleen via zogenoemde middelenleveranciers. Deze bieden de digitale sleutel op vijf niveaus aan. Voor toegang tot het werkgeversportaal van UWV moet uw organisatie eHerkenning op niveau 3 (EH3) kiezen. Niet alle middelenleveranciers bieden de dienst echter op dit niveau aan. U kunt de diensten en prijzen makkelijk vergelijken via eHerkenning.nl. Na de aanvraag duurt het nog minstens enkele dagen voor deze goedgekeurd wordt.

Waar is het werkgeversportaal voor nodig?

  • het bekijken, downloaden en opslaan van alle brieven van UWV over uitkeringen op grond van de Ziektewet (ZW) en Wet arbeid en zorg (WAZO);
  • het bekijken van alle bedrijfsspecifieke informatie over eigenrisicodragerschap;
  • het doorgeven van ziek- en hersteldmeldingen;
  • het stellen van vragen aan UWV;
  • het indienen van ontslagaanvragen;
  • het uploaden van re-integratieverslagen.

Geldt eHerkenning voor de hele organisatie?

Een eHerkenningsmiddel is alleen per persoon aan te vragen. Nog voordat uw organisatie een leverancier kiest, moet dus duidelijk zijn wie het eHerkenningsmodel mag gaan gebruiken: vaak zijn dit een salarisadministrateur en een HR-professional. Zij moeten immers aan de slag met de gegevens uit het werkgeversportaal van UWV. Werknemers mogen hun eHerkenning – óók bij ziekte, afwezigheid of uitdiensttreding – niet overdragen aan een andere werknemer. Uw organisatie mag zoveel werknemers aanwijzen voor een eHerkenningsmiddel als nodig is. Daarvoor geldt geen maximum.

Mag elke werknemer een eHerkenningsmiddel aanvragen?

Nee, alleen iemand die bij de KvK geregistreerd staat als tekenbevoegd kan zichzelf of andere werknemers machtigen om met de gegevens bij UWV aan de slag te gaan. De leverancier van het eHerkenningsmiddel controleert dat bij het afhandelen van de aanvraag.

Bron: Rendement

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This

 

Loonvisie heeft een nieuw logo!

En bij een nieuw logo hoort ook een nieuwe huisstijl.
 
De komende periode wordt de nieuwe huisstijl doorgevoerd op de website.