Terug naar het werk? Zo maakt u een coronaprotocol

door | mei 5, 2020 | HR Advies

Hopelijk is de volgende stap in de intelligente lockdown dat binnenkort voorzichtig de deuren naar onze bedrijven weer open kunnen. Want het is voor werkgevers en werknemers de hoogste tijd om weer aan de slag te kunnen. En dat kan ook, als we de juiste voorzorgsmaatregelen nemen. Tijd voor een coronaprotocol.

De overheid vraagt aan sectoren en bedrijven om zelf zo’n coronaprotocol op te stellen. Daarin maken zij afspraken op maat om veilig terug te kunnen keren naar de werkomgeving. Bij die veilige terugkeer naar de werkvloer biedt de overheid ondersteuning met zogeheten ‘flankerend beleid’.

Kunnen we binnenkort weer verantwoord terug?

In de afgelopen weken zijn in historisch opzicht unieke en vergaande maatregelen genomen om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Deze ingrijpende maatregelen waren noodzakelijk. Maar ze hebben ook veel schadelijke neveneffecten opgeleverd. Op de economie natuurlijk, maar ook op de kwaliteit van leven en de volksgezondheid.

Door werkbare protocollen op te stellen voor de eigen situatie, kunnen we straks eindelijk weer aan de slag. Zonder onnodig risico voor de gezondheid van werknemers en die van kwetsbare groepen in de samenleving. En zonder onnodige extra economische schade.

Jawel, met coronaprotocol en overheidsmaatregelen

Een coronaprotocol maakt een beheerste terugkeer naar de werkplek mogelijk en ook verantwoord. Dit protocol moet minimaal de uitwerking bevatten van drie thema’s: afstand, hygiëne en bescherming. Ook gedragsbeïnvloeding (medewerkers, bezoekers, leveranciers) en interne handhaving zijn hierbij van ondersteunend belang. Ten slotte moeten we extra druk op de publieke ruimte en het openbaar vervoer zoveel mogelijk zien te voorkomen.

De overheid zelf komt met ‘flankerend beleid’ en met wetgeving voor de anderhalvemetersamenleving. Deze combinatie van overheidsmaatregelen en branchespecifieke protocollen zijn hard nodig. Volgens wetenschappers van de Harvard University is de kans namelijk groot dat het coronavirus, of mutanten daarvan, nog jaren onder ons blijft. En daarmee  ook de coronamaatregelen. Om die reden zal de anderhalvemetersamenleving het ‘nieuwe normaal’ zijn, ook op de werkplek.

Coronaprotocol – praktische oplossingen voor de werkplek

  • Zo veel mogelijk gebruik van vaste werkplek/-eiland/-ruimte om verspreiding te beperken.
  • Bureaus naast elkaar iets verder uit elkaar zetten. Of bureaus alleen om en om gebruiken. Er zijn ook apps beschikbaar om vooraf een nog beschikbare werkplek te reserveren.
  • Plexiglas scherm plaatsen tussen bureaus tegenover elkaar. Of halfhoge tussenwandjes.
  • Waar nodig of gewenst 1,5 meter overlegafstand op de vloer markeren met tape.
  • Papieren (wegwerp)bureaulegger, met daarop bijvoorbeeld de belangrijkste tips en richtlijnen om ‘coronaproof’ te kunnen werken.
  • Iedereen een eigen (compact) toetsenbord en muis. Dit is ook handig voor thuiswerken, maar dan samen met een inklapbare laptopverhoger.
  • Maak balie dieper om voldoende afstand te creëren tussen medewerker en bezoeker. Of een tafel of paaltjes met ketting ervoor plaatsen. Maximaal twee bezoekers tegelijk aan de balie (deur op afstand bedienen).

Er zijn al goede voorbeelden van sectorbrede aanpak

Inmiddels zijn er al enkele goede voorbeelden van sectorbrede aanpak.

Zo heeft de bouw- en technieksector een aantal werkbare protocollen opgesteld. Daarmee kunnen bouwvakkers en monteurs gewoon hun werk doen. Zowel bij nieuw- en verbouw als bij service en onderhoud ‘achter de voordeur’. We metselen op voldoende afstand, we timmeren in vaste kleine teams. En schaften? Dat doen we buiten.

Ook in de supermarkten zijn veel praktische oplossingen gevonden. Dat moet ook wel, als onderdeel van een van de vitale sectoren. Zo is het gebruik van een winkelwagentje verplicht gesteld. Schone en ‘vuile’ karretjes staan daarbij in gescheiden vakken. Medewerkers van de vulploeg dragen hesjes. En er staan lijnen op de grond en schermen bij de kassa’s.

In de horeca is het afhalen en bezorgen van maaltijden meer gemeengoed geworden. En horeca-ondernemers zijn alvast bezig om het aantal beschikbare tafeltjes voor straks te verminderen en de openingstijden te verruimen.

Een coronaprotocol, hoe stelt u er zelf een op?

Oké, een coronaprotocol dus. Een aantal branches heeft er al een. Maar hoe stelt u er zelf een op? Hier volgen enkele aandachtspunten.

  • Houd het kort en eenvoudig. Een (dubbelzijdig) A4-tje is meestal voldoende.
  • Kies voor concrete praktische oplossingen, passend bij uw situatie. Presenteer die overzichtelijk. Zo dus dat iedereen in de organisatie die direct begrijpt en kan toepassen.
  • Vertaling in pictogrammen, posters en ander beeldmateriaal helpt bij de communicatie naar de medewerkers.
  • Vermeld de datum en houd het document ‘levend’. Want de komende tijd zult u het nog regelmatig moeten aanpassen door versoepeling of juist aanscherping van de leefregels.
  • Stel een ‘coronaverantwoordelijke’ aan. Deze ziet toe op naleving van het protocol. Ook behandelt hij meldingen van medewerkers over onveilige situaties.

TIP: laat uw arbodeskundige nog even meedenken bij het opstellen van uw protocol. Of misschien kan hij een schriftelijke ‘toetsing’ uitvoeren op het eindconcept. Dat voorkomt dat u essentiële punten mist.

Coronaprotocol – praktische oplossingen voor het gebouw

  • Maximaal 1 persoon tegelijk in de lift. Alleen gebruiken indien moeilijk ter been of bij gebruik van interne transportmiddelen. Vaker de trap nemen stimuleert tegelijkertijd meer beweging.
  • Op rondlopende gangen eenrichtingsverkeer invoeren. Op doodlopende gangen is de regel ‘altijd rechtshouden’, dus niet naast elkaar lopen. Eventueel middenlijn op de vloer.
  • Trappenhuizen splitsen in een opgaande en neergaande.
  • Bij drukke punten 1,5 meter afstand visualiseren met tape op vloer, bijv. bij trappen, printers en koffieautomaat. Bij gangdeuren of andere smalle doorgangen een voorrangsregeling markeren.
  • Meer en vaker ventileren om de lucht te zuiveren. Zowel mechanisch (installatie) als natuurlijk (ramen open). Ventilatie liefst vroeger starten en langer doorgaan.
  • Leverancierszone creëren waar artikelen veilig kunnen worden neergezet zonder medewerkers die ‘in de weg’ lopen.

Kies praktische oplossingen die passen in uw situatie

Op internet zijn al veel ideeën, voorbeelden en formats te vinden. En er zullen er vast nog vele volgen. Want ook medewerkers blijken creatief in het vinden van oplossingen. Zo bedacht een opzichter van een woningbouwvereniging dat hij niet meer zelf meeging met een huisbezichtiging. In plaats daarvan kon de klant de sleutel ophalen in een kastje, voorzien van een pincode. Na bezichtiging werd de terugbezorgde sleutel ontsmet en de code aangepast.

Dit voorbeeld maakt het belang duidelijk van oplossingen die goed passen in de eigen situatie. In de drie kaders ‘Coronaprotocol –Oplossingen voor …’ door de tekst heen vindt u diverse praktische oplossingen. Die zijn onderverdeeld naar werkplek, gebouw en organisatie. De nadruk ligt hierbij op werken in een kantooromgeving. Voor andersoortige werkplekken, zoals in de industrie, is altijd veel meer maatwerk nodig. Maar hopelijk helpen deze oplossingen u alvast op weg.

Bron: Arbo-online

Meer nieuws en actualiteiten over corona voor werkgevers vindt u op onze overzichtspagina loonvisie.nl/corona

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This