fbq('track', 'Purchase', {currency: "USD", value: 30.00});

Stappenplan Wet arbeidsmarkt in balans (WAB)

door | jul 18, 2019 | HR Advies, Juridisch Advies

Op 1 januari 2020 gaat de WAB in. De meeste wijzigingen uit die wet zijn dan ook meteen van kracht. Hoe zorg je dat je bedrijf klaar is voor de WAB en dat je alles correct toepast? Volg dit stappenplan.

Stap 1. Pas je personeelsstrategie aan

BalansHet doel van de WAB is het aannemen van vast personeel weer aantrekkelijk te maken. Dit heeft mogelijk ook impact op jouw strategische personeelsplanning. Misschien is het voor jou ineens slimmer om meer werknemers in vaste dienst te nemen en minder flexwerkers in te schakelen.

  • Ontslagrecht versoepeld

Door de aanpassingen in het ontslagrecht loop je minder risico met personeel in vaste dienst. Door de WAB is ontslag ook mogelijk als er sprake is van een optelsom van omstandigheden, de zogeheten cumulatiegrond.

  • Ketenregeling aangepast

Je mag iemand vanaf 2020 aansluitend drie tijdelijke contracten aanbieden in drie jaar tijd. Hierdoor hoef je minder snel iemand een contract voor onbepaalde tijd te geven.

Kijk dus goed welke arbeidskrachten je het beste kunt inzetten de komende jaren en pas je strategie daarop aan.

Tip: Als je kiest voor meer vaste werknemers, brengt dit ook risico’s met zich mee. Wat als een van je vaste medewerkers ziek wordt? Voorkom hoge verzuimkosten en extra ‘gedoe’.

Stap 2. Check arbeidscontracten

Kijk goed welke impact de WAB heeft op nieuwe en bestaande arbeidscontracten. Zo zijn er enkele belangrijke extra regels voor het nulurencontract en het min-maxcontract:

  • Iemand met een nulurencontract of een min-maxcontract is vanaf 2020 alleen verplicht te werken als je hem minimaal vier dagen van tevoren oproept.
  • Zeg je een oproep tot werken korter vier dagen van tevoren af, dan moet je de oproepkracht toch uitbetalen.
  • Bij voortzetting of verlenging van het contract moet je minimaal dezelfde arbeidsuren beloven als het jaar ervoor. Dit kun je doen in een nieuw contract of per brief.

Tip: Ook bij de verlenging van een arbeidscontract is het slim om na te gaan of er niet iets staat in het contract dat botst met de WAB.

Stap 3. Overleg met payrollers

Als je werknemers inzet via payrolling moet je goed opletten. Overleg met het payrollbedrijf welke maatregelen zij hebben genomen en maak duidelijke afspraken, want:

  • Onder de WAB krijgen payrollers die bij jou werken bijna dezelfde status als je eigen werknemers. Zij hebben recht op dezelfde primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en jij bent daarvoor verantwoordelijk, behalve voor het pensioen.

Stap 4. Pas de ontslagprocedure aan

Omdat het ontslagrecht wordt aangepast, heeft dit ook impact op de ontslagprocedure binnen je bedrijf. Het wordt nu iets eenvoudiger om een werknemer te ontslaan. Je kunt daardoor eerder de gang naar een rechter overwegen. Laat je hierover altijd wel goed informeren door een jurist.

Tip: Blijf een zo volledig mogelijk ontslagdossier opbouwen. Hoe meer bewijsmateriaal er is, hoe groter de kans dat een ontslag wordt goedgekeurd door de rechter.

Transitievergoeding

In veel gevallen moet je een transitievergoeding betalen bij ontslag. Door de WAB zijn er vanaf 2020 een paar aanpassingen die je moet doorvoeren bij de berekening van de transitievergoeding, namelijk:

  • Je werknemer heeft al vanaf zijn eerste werkdag recht op een transitievergoeding, ook tijdens de proeftijd.
  • Voor elk jaar dienstverband betaal je een derde bruto maandsalaris aan transitievergoeding. Dit geldt ook voor de jaren na tien jaar dienstverband.

Stap 5. Informeer je personeel

Controleer je personeelshandboek en pas de tekst aan, waar nodig. Maak een versie voor 2020 en informeer je personeel over de aanpassingen.

Als er aanpassingen moeten komen in de individuele arbeidscontracten van je werknemers, is het zaak op tijd in gesprek te gaan, zodat je vanaf 1 januari 2020 rechtsgeldige contracten hebt.

Bron: Ondernemen met personeel

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This

 

Loonvisie heeft een nieuw logo!

En bij een nieuw logo hoort ook een nieuwe huisstijl.
 
De komende periode wordt de nieuwe huisstijl doorgevoerd op de website.