fbq('track', 'Purchase', {currency: "USD", value: 30.00});

Problemen bij aanvraag compensatie transitievergoeding zonder actief loonheffingsnummer

door | nov 2, 2020 | Salaris- & Personeels administratie

Steeds meer oud-werkgevers lopen tegen een probleem aan bij het aanvragen van compensatie voor een uitgekeerde transitievergoeding aan werknemers die ziek uit dienst gaan. Als het loonheffingsnummer niet meer actief is, werkt het formulier van het UWV niet. Terwijl deze werkgevers wel recht hebben op compensatie.

Loonheffingsnummer kunnen om allerlei redenen inactief worden. Zo kan er een werkorganisatie zijn opgezet, waardoor het oude loonheffingsnummer niet meer nodig is en er een nieuwe voor in de plaats kwam. Ook kan er sprake zijn van een overname of kan de werkgever stoppen met zijn onderneming. In al deze gevallen heeft de werkgever zijn loonheffingsnummer inactief moeten maken. Maar wat nu als er een transitievergoeding is uitgekeerd voor een werknemer die 104 weken ziek was en uit dienst ging?

Voorbeeld

Een werkgever X heeft in september 2019 het dienstverband met en werknemer die op dat moment 104 weken ziek was beëindigd. In november 2019 wordt het bedrijf overgenomen door Bedrijf Y en alle werknemers vallen voortaan onder het loonheffingsnummer van Y. Nu X sinds november 2019 niemand meer in dienst heeft, maakt hij het loonheffingsnummer van X inactief. In januari 2020 hoeft hij niet langer loonaangiftes te doen voor X. Vervolgens kan werkgever X per april 2020 compensatie van de transitievergoeding aanvragen. De transitievergoeding is uitgekeerd door bedrijf X en verwerkt onder het loonheffingsnummer van X. Maar inmiddels is dit nummer inactief. Het formulier van het UWV kan de aanvraag daarom niet verwerken.

De oplossing?

Tot op heden is het UWV nog niet met een duidelijke oplossing gekomen voor het online formulier. Verschillende werkgevers hebben daarom het inactieve loonheffingsnummer opgegeven op de papieren versie van het aanvraagformulier. Het is niet juridisch verplicht om de aangifte digitaal te doen. Of dit papieren formulier vervolgens juist verwerkt kan worden binnen het UWV is nog onduidelijk. Als de aanvraag wordt afgewezen wegens het loonheffingsnummer zal bezwaar en/of beroep moeten worden aangetekend. Tot op heden is hier nog geen jurisprudentie over.

Reactie UWV

Het UWV reageert desgevraagd op de kwestie:

‘Het klopt inderdaad dat bij de elektronische aanvraag op uwv.nl er alleen een actief loonheffingennummer getoond wordt. Indien een werkgever een aanvraag voor compensatie wil indienen op een inactief loonheffingennummer kan deze werkgever telefonisch contact opnemen met het Klant Contact Centrum (werkgeverstelefoon: 088 – 898 20 10). Hierover wordt een melding getoond in de elektronische aanvraag. Daarnaast zijn we aan het onderzoeken of en hoe we dit systeemtechnisch kunnen oplossen.’

Bron: Salarisnet

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This

 

Loonvisie heeft een nieuw logo!

En bij een nieuw logo hoort ook een nieuwe huisstijl.
 
De komende periode wordt de nieuwe huisstijl doorgevoerd op de website.