Pauzes bij beeldschermwerk, laat maar zitten?

door | okt 31, 2019 | Verzekeringen & Verzuim

Niks meer iedere 2 uur verplichte pauzes bij beeldschermwerk. Deze absolute norm in het Arbobesluit past niet meer bij de variatie aan beeldschermwerk die het moderne werken kenmerkt. Daarom is de norm eruit gehaald.

Want werken in de moderne tijd brengt allerlei vormen van beeldschermwerk met zich mee. Werken doen we nu immers op de tablet, de mobiele telefoon, de laptop … En daarnaast is ons werk steeds meer plaats- en tijdonafhankelijk.

kantoorPauzes bij beeldschermwerk weg uit Arbobesluit

Het verdwijnen van de absolute norm voor pauzes bij beeldschermwerk is het gevolg van een verzamelbesluit, gepubliceerd in Staatsblad 465. Dat bevat enkele redactionele en beperkte beleidswijzigingen in het Arbeidsomstandighedenbesluit en het Warenwetbesluit machines. Pauzes bij beeldschermwerk is één van de thema’s die in dit besluit zijn opgenomen.

Volgens staatssecretaris SZW Van Ark brengen de wijzigingen in het verzamelbesluit geen extra regeldrukeffecten mee voor werkgevers, werknemers en arboprofessionals.

Pas op: ook nu blijft regelmatig pauzeren een must

Maar pas op! Dat deze 2-uursnorm is komen te vervallen in het Arbobesluit, doet niets af aan de zorgverplichting van de werkgever. Hij moest voorheen en moet nu nog steeds het werk zo organiseren dat medewerkers niet aan één stuk door achter hun beeldscherm zitten. Regelmatig pauzeren en afwisseling in taken blijven musts om beeldschermwerkers gezond te houden.

Voldoende pauzes bij beeldschermwerk blijft dus hoe dan ook nodig. Onder meer om te voorkomen dat mensen klachten krijgen van langdurig zitten. Daar kunnen zij allerlei akelige ziektes van krijgen, diabetes bijvoorbeeld.

Al was het maar om de kans op RSI te beperken

Maar voldoende pauzes bij beeldschermwerk hebben ook tot doel oog- en stressklachten tegen te gaan waar dat enigszins mogelijk is. En last but not least om de kans op klachten aan armen, schouders en nek (RSI, CANS) tot een minimum te beperken.

BAS en Werkplekchecker

TNO heeft een beoordelingsinstrument ontwikkeld voor fysieke belasting door beeldschermwerk: de Checklist Beter achter je schermen (BAS). Deze checklist is mede gebaseerd op advies van de Gezondheidsraad (2017). Het instrument ondersteunt maatwerk in werken met en pauzes bij beeldschermwerk.

Verder is er nog de Werkplekchecker. Daarmee kunnen medewerkers stap-voor-stap een individuele werkplek instellen. De Werkplekchecker geeft daarnaast tips over hoe u de hele dag vitaal aan het werkt blijft. Bijvoorbeeld door het spelenderwijs inbouwen van korte pauzemomenten. Leuk extraatje: iedere medewerker die de Werkplekchecker doet, ontvangt een eindrapportage met toetsresultaten en een certificaat.

Bron: Arbo-online

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This