Let op de fiscale behandeling van fooien!

door jun 7, 2019Salaris- & Personeels administratie

Soms zijn de fooien die werknemers krijgen een vorm van loon. De werkgever moet de bedragen dan in de loonheffingen betrekken. Is de organisatie actief in de horecasector, dan heeft hij met speciale regels te maken.

Als werknemers tijdens hun werk fooien ontvangen waarmee de werkgever bij het opstellen van de arbeidsvoorwaarden al rekening heeft gehouden, is er sprake van loon. De werkgever moet deze fooien dan in de loonheffingen betrekken. Voor de werknemer houdt de werkgever er loonbelasting/ premie volksverzekeringen over in en hij betaalt er werkgeverslasten over. Bovendien horen deze fooien dan bijvoorbeeld ook tot de grondslag voor de vakantiebijslag. Fooien waarmee de werkgever tijdens het opstellen van het loon geen rekening heeft gehouden – onverwachte fooien dus – moeten werknemers zelf in hun aangifte inkomstenbelasting aangeven.

Speciale regels in de horeca

horecaOmdat in de horeca het geven van fooien gebruikelijk is, gelden daar enkele speciale regels. Betaalt uw organisatie werknemers minder loon dan waarop zij recht op hebben – volgens bijvoorbeeld een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) – dan moet de werkgever ervan uitgaan dat de fooien dit verschil zullen aanvullen. De werkgever moet dan het loonbedrag waarop de horecawerknemers feitelijk recht zouden hebben in de loonheffingen betrekken. Schat de organisatie en de werknemers hun fooien echter op een hoger bedrag, dan moet de werkgever dat hogere (totaal)bedrag in de loonheffingen betrekken.

In de loonstaat opnemen

Als fooien die de werknemers ontvangen loon vormen, moet de werkgever de betreffende bedragen in de loonstaat van die werknemers opnemen. In welke kolom van de loonstaat dat moet gebeuren, hangt af van hoe de werknemers de fooien krijgen:

  • De fooien waarmee de werkgever bij het bepalen van de hoogte van het loon rekening heeft gehouden horen in kolom 3 ‘Loon in geld’.
  • De fooien die werknemers rechtstreeks van derden ontvangen horen thuis in kolom 5 ‘Fooien en uitkeringen uit fondsen’.

Bron: Rendement

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This