fbq('track', 'Purchase', {currency: "USD", value: 30.00});

De 4 wijzigingen in de WKR voor 2020

door | dec 12, 2019 | Salaris- & Personeels administratie

De werkkostenregeling (WKR) wijzigt vanaf 1 januari 2020. Hieronder leest u om welke wijzigingen het gaat.

De volgende onderdelen van de WKR wijzigen in 2020:

  • vrije ruimte;
  • verklaring omtrent gedrag;
  • producten eigen bedrijf;
  • aangeven eindheffing.

Vrije ruimte

De vrije ruimte wordt per 2020 met 0,5 procentpunt verhoogd tot 1,7 procent. Dat geldt voor de eerste 400.000 euro van de loonsom. Voor het bedrag boven 400.000 euro blijft het huidige percentage van 1,2 procent gelden. Dit verhoogt de vrije ruimte met maximaal 2.000 euro. Bij een loonsom van 400.000 euro bedraagt de vrije ruimte in de nieuwe situatie 6.800 euro. Nu is dat nog 4.800 euro.

Verklaring omtrent gedrag

Vanaf 2020 valt een vergoeding van de kosten van een aanvraag van een verklaring omtrent gedrag (VOG) onder een gerichte vrijstelling. Dit komt nu nog ten laste van de vrije ruimte.

Producten uit eigen bedrijf

Werkgevers mogen werknemers 20 procent korting geven op producten uit het eigen bedrijf, met een maximum van 500 euro per jaar per werknemer. Vanaf 2020 bepaalt u de waarde van deze producten aan de hand van de gebruikelijke verkoop- of winkelwaarde, inclusief btw. Nu kunt u deze waarde nog vaststellen op het bedrag dat de werkgever aan derden in rekening brengt.

Aangeven eindheffing

Vanaf 2020 mag u bij overschrijding van de vrije ruimte de eindheffing uiterlijk aangeven bij de aangifte van het 2e aangiftetijdvak van het volgend kalenderjaar. De eindheffing over 2019 moet u nog uiterlijk vermelden bij de aangifte van het 1e tijdvak 2020.

Deze wijzigingen gelden vanaf 1 januari 2020 als de Eerste Kamer het wetsvoorstel aanneemt. Dit wetsvoorstel is onderdeel van het Belastingplan 2020.

Bron: Forum Salaris / Salarisnet

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail? Schrijf u in voor onze nieuwbrief.










ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This

 

Loonvisie heeft een nieuw logo!

En bij een nieuw logo hoort ook een nieuwe huisstijl.
 
De komende periode wordt de nieuwe huisstijl doorgevoerd op de website.