8 tips voor een sterke vertrouwenspersoon

door | feb 10, 2020 | HR Advies, Verzekeringen & Verzuim

Werkgevers moeten de vertrouwenspersonen in hun organisatie een sterke positie geven. Want dat houdt werknemers gezond aan het werk. En het helpt schade aan de eigen organisatie voorkomen. Maar hoe zorgt u voor een sterke vertrouwenspersoon? Lees de tips!

Vertrouwenspersonen helpen pesten, intimidatie en discriminatie op het werk aanpakken en voorkomen. Ook kunnen medewerkers bij hen misstanden melden. Of problemen met hen bespreken. Kortom, een sterke vertrouwenspersoon levert een organisatie of bedrijf veel op. Rest de vraag: hoe krijg je die sterke vertrouwenspersoon?

Meer dan 50 werknemers? Meldregeling verplicht

Bedrijven en andere organisaties met meer dan 50 werknemers moeten volgens de wet een meldregeling hebben. In die regeling moet staan dat werknemers bij een adviseur terecht kunnen om zaken te bespreken. Zaken als ongewenste omgangsvormen, bijvoorbeeld. Zoals pesten of ongepast gedrag. Of zaken die niet kloppen of niet eerlijk zijn. Natuurlijk moet het contact tussen deze adviseur en de werknemer vertrouwelijk zijn.

Daarom is de vertrouwenspersoon de meest logische functionaris om die rol van vertrouwelijk adviseur te vervullen. In diverse sectoren zijn werkgevers al verplicht om vertrouwenspersonen aan te stellen. Die plicht kan voortkomen uit de cao of uit afspraken binnen de bedrijfstak.

8 tips voor een sterke vertrouwenspersoon

  • Houd de drempel laag: werknemers moeten de stap naar de vertrouwenspersoon makkelijk kunnen zetten.
  • Combineer bij voorkeur de twee functies voor vertrouwenspersonen: voor ongewenste omgangsvormen en voor integriteitsschendingen/misstanden.
  • Voorkom dubbele petten. Zorg dat een vertrouwenspersoon niet ook personeelsfunctionaris is. Of lid van de ondernemingsraad. Of de hoogste leidinggevende.
  • Zorg voor vertrouwenspersonen uit verschillende lagen van de organisatie.
  • Ook in grote organisaties moet de vertrouwenspersoon ‘dichtbij’ zijn. Dit betekent: meerdere vertrouwenspersonen bij verschillende organisatieonderdelen.
  • Naast individuele zaken kunnen vertrouwenspersonen ook voorlichting geven over integriteit in het algemeen. Door bijvoorbeeld trends en risico’s op tijd te signaleren, kunnen vertrouwenspersonen de integriteit en veiligheid in de organisatie vergroten.
  • Een vertrouwenspersoon heeft praktische voorzieningen nodig. Denk aan een geschikte gespreksruimte, veilige ict-voorzieningen waar de werkgever niet bij kan en (bij)scholing.
  • Vertrouwenspersonen hebben meestal ook nog een gewone baan. Het is dus belangrijk dat ze wel voldoende tijd krijgen voor hun vertrouwenswerk.

In de publicatie ‘Integriteit in de praktijk – de vertrouwenspersoon’ geeft het Huis voor Klokkenluiders meer praktische tips voor een sterke vertrouwenspersoon. Deze tips gaan over de rol, de positie en de taken van vertrouwenspersonen. En over de benodigde voorzieningen, zoals een spreekkamer.

Bron: Arbo-online

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

Herenstraat 108
3911 JH Rhenen

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This