fbq('track', 'Purchase', {currency: "USD", value: 30.00});

10 tips voor het voeren van een ontslaggesprek

door | nov 9, 2020 | HR Advies

Een ontslaggesprek moet u zorgvuldig aanpakken. Daarmee laat u een werknemer op een respectvolle manier vertrekken. Tien tips voor ondernemers die (noodgedwongen) een ontslaggesprek moeten voeren.

Hoe pakt u een ontslaggesprek aan?

Als ondernemer moet u soms iemand ontslaan. Bijvoorbeeld als u noodgedwongen het personeels­bestand moet inkrimpen. Of als een werknemer onvoldoende functioneert en een verbetertraject niet succesvol is. Het slechte nieuws brengt u dan met een ontslaggesprek.

Het aanzeggen van ontslag kan ondernemers veel hoofdpijn bezorgen. Helemaal als het gaat om het ontslag van een trouwe medewerker die jarenlang in dienst is geweest.

10 tips voor een ontslaggesprek

Hoe pakt u dit het beste aan als werkgever? Lees tien tips om dit op een respectvolle manier te doen.

1. Bereid u goed voor

Een goede voorbereiding is essentieel bij een ontslaggesprek. Denk van tevoren onder meer na over de manier waarop u de reden voor het ontslag brengt. Waarom moet de werknemer vertrekken en op welke argumenten is deze beslissing gebaseerd? Hierop moet u tijdens het ontslaggesprek helder antwoord kunnen geven. Bedenk dat het ontslag nooit als een totale verrassing mag komen.

2. Zorg voor de juiste timing

Denk tijdens de voorbereiding na over de juiste timing. Uw werknemer moet namelijk de tijd hebben om het nieuws te laten bezinken en vragen te stellen als die naar boven komen. Vrijdagmiddag is dus geen goed moment voor een ontslaggesprek. Houd daarnaast rekening met de agenda van uw werknemer. Het is niet handig als hij net na het ontslaggesprek een belangrijke afspraak heeft staan.

3. Val met de deur in huis

Bij een ontslaggesprek valt u met de deur in huis. Ga niet eerst een halfuur praten over de kinderen of het weer, maar begin meteen met het slechte nieuws. Wees daarbij duidelijk in uw boodschap, draai niet om de hete brij heen.

4. Houd het zakelijk

Vertel uw werknemer kort en bondig wat de reden is voor zijn ontslag. Verwijs hierbij eventueel naar eerdere functioneringsgesprekken of beoordelingsgesprekken. Word nooit persoonlijk en laat u niet verleiden tot het opsommen van alle tekortkomingen van uw werknemer. Twee of drie heldere argumenten zijn voldoende om de boodschap over te brengen. 

5. Bied ruimte voor een reactie

Een ontslagaanzegging kan veel losmaken bij een werknemer. Zo kan het feit dat de werknemer zijn baan verliest allerlei vragen en soms zelfs heftige emoties oproepen. Geef de mogelijkheid om die te uiten, zonder dat u hem in de rede valt. Uw werknemer moet het nieuws verwerken en daarbij draait het even niet om u. Beantwoord intussen kalm eventuele vragen.

6. Toon begrip voor de werknemer

Het helpt om begrip te tonen voor de werknemer. Daarmee stelt u hem enigszins op zijn gemak. U kunt bijvoorbeeld aangeven dat u zich kunt voorstellen dat het ontslag heel vervelend voor hem is. Als de werknemer boos of teleurgesteld is, brengt u dit onder woorden. U kunt bijvoorbeeld zeggen dat u ziet dat het hem hoog zit. Hiermee leidt u de emoties in goede banen.

7. Houd voet bij stuk

De werknemer zal wellicht proberen te onderhandelen. Bijvoorbeeld door aan te geven dat hij voortaan wel goed zijn best zal doen. In dat geval is het belangrijk om voet bij stuk te houden, want u hebt dit besluit eerder genomen op basis van duidelijke argumenten. Geef aan dat de beslissing vaststaat en herhaal de argumenten eventueel als dat nodig is. Doe dit in dezelfde bewoordingen als daarvoor. Op die manier versterkt u de boodschap en geeft u de werknemer geen kans om er een woordenstrijd van te maken.

8. Bied perspectief voor de toekomst

Het ontslag is voor de werknemer uiteindelijk een nieuw begin. Hoewel de werknemer dit wellicht niet meteen zal beseffen, kunt u wel alvast perspectief bieden voor de toekomst. U kunt bijvoorbeeld verwijzen naar een sociaal plan als dat van toepassing is.

  • Loopbaanbegeleiding inzetten? In een sociaal plan is vaak loopbaanbegeleiding opgenomen, waarmee de werknemer zo snel mogelijk kan doorstromen naar ander werk. Vertel hem ook waar hij mogelijk recht op heeft, bijvoorbeeld een transitievergoeding en een uitkering.

9. Bespreek verdere acties

Uw medewerker wil ongetwijfeld weten waar hij op korte termijn aan toe is. Licht hem in over de te volgen procedure. Wordt het een ontslagaanvraag via het UWV of een gang naar de kantonrechter? Desgewenst kunt u voorstellen om tot een ontslag met wederzijds goedvinden te komen. Probeer per individueel geval in te schatten of dit haalbaar is. Zet informatie over de ontslagprocedure vooraf op papier en geef dit aan uw werknemer mee. Maak tot slot een afspraak voor een vervolggesprek. Plan dit gesprek zo snel mogelijk in, hooguit een paar dagen later.

10. Houd een vervolggesprek

Uw werknemer heeft inmiddels de tijd gehad het slechte nieuws enigszins te verwerken. Nu is er ruimte om afspraken te maken over de verdere afwikkeling van het ontslag. Vertel de werknemer wanneer u de ontslagprocedure in gang zet en hoe de financiële afronding in zijn werk gaat.

  • Werknemer op non-actief zetten? Bespreek ook of uw werknemer tot zijn ontslagdatum moet blijven werken of dat u hem op non-actief zet. Dat zal mede afhangen van de persoon van de werknemer en de reden van het ontslag.  Als uw werknemer volkomen ongemotiveerd is of al lange tijd slecht werk levert, ligt doorwerken minder voor de hand. Schat zelf in wat de beste oplossing is.

Bron: Ondernemen met personeel

Maandelijks het laatste nieuws op het gebied van personeel en salaris in uw mail?
Schrijf u in voor onze nieuwbrief.







ONZE DIENSTEN

Loonvisie neemt uw zorgen rond salaris- en personeelsadministratie graag compleet of gedeeltelijk uit handen.
Salaris- en personeelsadministratie
HR Advies
Juridisch advies
Verzekeringen en verzuim

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

ALLE EXPERTISE VOOR:

Aan één loket vindt u alle expertise die u nodig heeft voor:
Ondernemers
Accountant- en administratiekantoren

BRANCHES

Loonvisie heeft jarenlange ervaring met salaris- en personeelsadministratie in verschillende branches, zoals:
Horeca
Transport & logistiek
Metaal & techniek
Huisartsen

salarisadministratie@loonvisie.nl
0317 - 61 91 25

De Hofstede 57
4033 BV Lienden

 

Boven de Wolfskuil 3
6049 LX Roermond

© Loonvisie - Realisatie: Woerdekom Webdesign

Share This

 

Loonvisie heeft een nieuw logo!

En bij een nieuw logo hoort ook een nieuwe huisstijl.
 
De komende periode wordt de nieuwe huisstijl doorgevoerd op de website.